A családokról szólt minden

Közeledik a nyár és egyre többen indulnak kirándulni. Ilyenkor a tájak és városok megcsodálása mellett érdemes meglátogatni egy-egy templomot is. A nyaralás során is istentiszteleten vehetünk akár részt, melyen betekintést nyerhetünk más gyülekezet életébe.

Pünkösd előtt a családommal mi is kirándulni indultunk. Úgy ütemeztük az utazásunkat, hogy pünkösdvasárnapra egykori évfolyamtársam, Molnár Iván evangélikus lelkipásztor egyházközségébe érkezzünk meg. Dunaföldvár (Magyarország) azelőtt teljesen idegen vidék volt számomra. A kisvárosba megérkezve azonban igazán otthon éreztem magamat. Mindjárt a város bejáratánál észreveszem, hogy a település neve székely rovásírással is fel van tüntetve a helységnévtáblán. Annak ellenére, hogy partiumi vagyok, jól esett ezt látni. Egy nagyon szép, hangulatos kis utcába vezet az autó navigációja, ahol rövidesen meg is érkezünk a barátságos, kis evangélikus templomhoz. Az istenháza egy kisebb domb oldalán fekszik. Lépcsők sora vezet fel a templomhoz, melynek kertjéből gyönyörű kilátás nyílik az öreg Dunára és a csendesen meglapuló, végtelennek tűnő magyar Alföldre. A templom udvarát gyönyörű díszcserjék és fák díszítik, melyeknek lombjai között mókusok cikáznak. Mintha csaknem egy kis mesevilágba érkezne az ideutazó. A festői környezetben fekvő templom, a madárcsicsergéssel ébredő reggelek különlegessé varázsolják a helyet. Ilyet nem minden nap lát és tapasztal a partiumi ember.

Pünkösd vasárnapján szép rendben érkeznek a hívek a templomba. Kíváncsian ülünk be mi is padsorokba, hiszen még sohasem vettünk részt evangélikus ünnepi istentiszteleten. A lelkipásztor alaposan kidolgozott, tartalmas igehirdetését hallgathattuk meg. Otthonosan éreztük magunkat, hiszen az énekek közül volt, amit mi, reformátusok is ismerünk. Felfedezzük a hasonlóságokat és a különbözőségeket egyaránt. Ami különösen érdekes számomra az az úrvacsoraosztás. Az emberek letérdelve veszik magukhoz az úrvacsora szent jegyeit. Kenyér helyett ostyát ad a lelkipásztor. Ezt is és a bort is ő tartja a hívek ajkához, nem pedig azok veszik át a lelkésztől.

Másnap, pünkösdhétfőn minden a családokról és a családoknak szólt. Kilenc órakor már reggelivel fogadták a kicsiket és nagyokat. Az egész napos programon a gyermekek arcot festethettek, különböző játékokat próbálhattak ki és kedvükre kiugrálhatták magukat a légvárban. A felnőttek pedig érdekes előadásokat hallgathattak meg és nézhettek meg egy festménykiállítást.

Különösen érdekes előadás hangzott el a családról és a gyermekek személyiségének fejlesztéséről Uzsalyné Pécsi Rita előadásában. Az előadó rávilágított az aktuális oktatási rendszer hiányosságaira, ami a gyermekek IQ-nak (intelligenciahányados) a fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, miközben elhanyagolja a EQ (érzelmi intelligencia) fejlesztését. Ez utóbbi segít ahhoz, hogy a gyermekek jól megállhassák a helyüket felnőtt korukban. Az érzelmi inteligenciánkat erősítjük, ha a közömbösség helyett önfeledten merünk átélni érzéseket: örülünk, sírunk, nevetünk, rácsodálkozunk, gyönyörködünk stb. A kíváncsiság, képzelerő, kötődés, azonosulás, együttműködés és vezetési készség fejlesztése mellett fontos tényező és túlélő faktor a nevetés. Mindezek alakítható tulajdonságok.

A délutáni órákban megtekinthető volt Mády Gabriella gyülekezeti tag festménykiállítása, majd Shajahan Shaju, az indiai nagykövetség ayurvéda orvosának Ayurvéda – egészséges életmód című előadását hallgathatták meg a jelenlévők.

A családi nap a Széchenyi 2020 program keretén belül valósult meg, melynek során közösségi rendezvényekre, képzésekre, kreatív foglalkozásokra, családi napokra és táborokra kerül sor több éven át a gyülekezetben. Szép számmal vettek részt a színes programokat kínáló családi napon. Ezúttal is bebizonyosodott, hogy kislétszámú gyülekezetekben is lehet és érdemes ilyen és ehhez hasonló programokat szervezni. Van kiért és kivel dolgozni, hiszen ezek az alkalmak közelebb hoznak minket egymáshoz. Közösséget formálnak és nemcsak a templomhoz, de Istenhez is közelebb vezetnek minket, akinek kegyelméből annyi kellemes élménnyel gazdagodtunk ez alkalommal is. Legyen mindezért az Úré a dicsőség!