Rejtett dimenziók az ösztönök erejéből

Augusztus 19-én, vasárnap 12.30 órai kezdéssel kerül sor Dániel Éva festőművész Rejtett dimenziók az ösztönök erejéből című kiállításának megnyitójára a nagykárolyi Károlyi-kastély földszinti kiállítótermében. Az esemény szervezését a Nagykárolyi Kulturális és Sportigazgatóság, és a Gróf Károlyi Kulturális Idegenforgalom-népszerűsítő Központ támogatja. A kiállítás 2018. augusztus 31-ig látogatható.

Az eseményre a belépés ingyenes!

Dániel Éva Sepsiszentgyörgyön született, gyönyörű festői környezetben, ahol a Kárpátok csipkés vonulata bezárja a magas fennsík horizontját. Szülőhelye szellemi centrumából szívhatta magába Erdély századokra visszanyúló kultúr-üzenetét. Ösztönösen megérezte, hogy a festészet életének velejárója és saját elgondolása szerint impresszionista majd a Bukaresti Országos Népművészeti versenyen első díjat nyert. Az ér elindult, hogy elérje az óceánt. Művei eljutottak: Ausztriába, az Amerikai Egyesült Államokba, Magyarországba és Németországba is.

A sikersorozatot beárnyékolta elhatalmasodó betegsége. 1993-ban Svédországban szerencsés kimenetelű műtéten esett át. Ezt megelőzően megnyíltak előtte a svéd kiállítótermek 1991-ben, 1992-ben közös tárlaton mutatta be Székelyföldről hozott festői alkotásait. A hosszú kórházi kezelés katarzisok sorával járt együtt és nap mint nap az élni akarás vett rajta erőt, mert legkritikusabb korszakon. A gyógyulás új távlatokat nyitott Dániel Éva felfogásában. Eljutott a saját egyéni művészetének módszeres felépítéséhez, új technikával, friss gondolatokkal. A térszemlélete és a színperspektívája is új irányba terelődött.

Az új művek azt sugallják „érdemes élni, alkotni” ez a jó életfilozófiai felfogás Dániel Éva ars poeticájávál nemesedett.

Van remény, amely a hitben felerősödik, különös jóérzésekkel szilárd családi háttérben. 1994-ben új impulzusokkal festi olajképeit. 1997-ben Anderstopban újabb csoportos kiállításon vesz részt. 1998-ban egyénileg mutatja be alkotásait nagy sikerrel. 1999-ben a City Art Gallery-ben már a saját kikísérletezett technikájával, amely a HILLMANN TECHNIKA nevet kapta hálából örök emléket állítva orvosának.

A művész hangsúlyozza itt is az életöröm, a lelki harmónia fontosságát és az identitás lényegét, az anyanyelvhez a szülőföldhöz való olthatatlan ragaszkodását. Talán nem is az új technika a csoda, hanem amit érez és mondani akar a néző számára.

Dániel Éva is tisztában van azzal, hogy a művészi tevékenység formálódik a sikerek és buktatók kíméletlen prése alatt, és a folyamatban érlelődik a technika, amely csak eszköz a vizuális költészet mondanivalójának megfogalmazásához, majd a kiállításokban való be mutatásához.

Több mint húsz egyéni és csoportos kiállítása van 1980 és 2006 között az Amerikai Egyesült Államokban, Magyarországon, Németországban, Ausztriában, Dániában, Kanadában, Svédországban és Romániában.

1994-ben munkáját a Svéd Kulturális Díjjal jutalmazták.

Közlemény