Kiállítások és rendszeresített programok a nagykárolyi múzeumban

Bár még messze elmaradnak a pandémiás időszak előtti látogatószámtól a 2022-es év adatai, a Nagykárolyi Városi Múzeum munkatársai bizakodóak. Dr. Hágó Attila Nándort, az intézmény vezetőjét kértük meg, foglalja össze a 2022-es év megvalósításait és vázolja fel, milyen programokkal, újításokkal készülnek a 2023-as esztendőben a látogatóközönségnek.

„Mindent összevetve azt tudom mondani, hogy a 2022-es év az előző, pandémiás évekhez képest sokkal jobb volt, mind a látogatószám, mind pedig a programok tekintetében. A tulajdonképpeni kiállításos-kulturális szezon márciusban kezdődött számunkra, s onnan kezdve az év végéig, a múzeum részéről mintegy 10 kiállítást szerveztünk meg a kollégákkal.

A tárlatok sorában, festőművészeti, képzőművészeti kiállítások szerepeltek leginkább. Ha ki kellene emelnem valamit, akkor azt mondanám, hogy az elmúlt év legnépszerűbbnek bizonyuló összeállítása, a kalapokat és azok készítését, korszakait bemutató kiállításunk volt. Interaktívabb volt ez a kiállítás, lehetőség volt a kalapok felpróbálására, illetve múzeumpedagógiai foglalkozások keretében arról is meséltünk az érdeklődőknek, hogy hogyan alakult a kalapdivat az évszázadok során.

A Könczei Elemér karikatúra kiállítása is igen népszerű volt, de sokakat vonzott a törökországi fotós kolléga tárlata is. A december elsejéhez kapcsolódó kiállítást igyekeztünk kissé helyibbé tenni, különböző felajánlások és a múzeum saját gyűjteményéből származó darabok révén, időszakos fegyverkiállítást is nyitottunk a nemzeti ünnep apropóján.

A magyarajkú görögkatolikus templom felújított ikonjait bemutató kiállítás is helyet kapott a kastélyban. Ezt a kiállítást további érdekességekkel igyekeztünk színesíteni, s bizton mondhatom nagyon jó volt a visszajelzés a közönség részéről. Gyöngykészítő foglalkozás és kiállítás is volt nálunk, valamint ólomüvegeket bemutató tárlat a 2022-es évben.

Emelkedő tendenciát mutat ismét a látogatóink száma, amit szintén pozitívan értékelünk. 2022-ben szinte elértük a 20 ezer főt, ami ugyan messze van a korábbi rekordoktól, de mindenképpen jónak számít, így a pandémiás szabályozások okán bevezetett szigorítások okozta visszaesést követően.

Egész évben szerveztünk tematikus múzeumpedagógiai foglalkozásokat, illetve a kollégák a különböző évfordulókhoz, eseményekhez kapcsolódva előadásokat is tartottak.

Ásatásokon is részt vettünk, Szilágypérben és Tasnádon is, ahova gyermekek, diákok is kilátogattak, több mint ezren. Tudományos konferenciákon is részt vettünk, a múzeumi gyűjtemény állagmegőrzésére is sort kerítettünk.

2023-ban ismét a kiállítások szervezésére helyezzük a hangsúlyt. A különböző évfordulókhoz kapcsolódóan szerveznénk programokat, de interaktívabbá tennénk ezeket. Elképzeléseink szerint a gasztronómiát ötvöznénk az egyéb kulturális programokkal, de tervezzük még múzeumpedagógiai foglalkozások rendszeresítését is. Ez utóbbinak célközönsége a diákság lenne, s a foglalkozások tematikájukban az adott kiállításhoz kapcsolódnának, a hallgatóság életkorának figyelembe vételével.

Idén 200 éves lesz a nagykárolyi lutheránus templom. Az évforduló kapcsán kiadvány is készül, de egyéb tematikus rendezvényeket is szervezünk majd.

A 2023-as évben is lesz Múzeumok éjszakája, illetve folytatódnak a hagyományos programjaink, rendezvényeink.

Bízunk benne, hogy idén nem lesznek korlátozások és zökkenőmentesen sikerül majd lebonyolítani a tervezett rendezvényeinket. Szeretnénk tovább fejleszteni, minél több érdeklődőhöz eljuttatni a különböző helytörténeti vonatkozású programjainkat is: Karácsonyi Károly tanár úrral barangolhatnának a kastélykert értékes fái között az érdeklődők, illetve tervbe vettük, hogy folytatjuk a nagykárolyi temetők megismertetését. Egyre több személyt érdekelnek a helytörténeti rendezvények, nagyon bízom benne, hogy a nagykárolyiak közül sokan lesznek kíváncsiak városunk gazdag történelmi múltjára, hiszen jó tudni, egy-egy emblematikus épület, utca miről mesélhet nekünk. A magam részéről azt remélem, hogy sok tartalmas eseményen vehetünk részt ebben az évben is a közönségünk tagjaival együtt”- mondta a nagykárolyi múzeum igazgatója.